CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, December 18, 2009

I Luv Ubi Kayu

Manihot Esculenta Crantz


Pagi tadi, tujuh suku aku dah terpacak kat pasar..Kalu hari cuti aku suka ke pasar awal pagi..Tak pening nak cari parking dan x kecoh nak berasak-asak..
Macam biasa, belah luar pasar banyak hasil tani dan sayur-sayur kampung...Entah camner mata aku terus ternampak selonggok ubi kayu..Tetiba teringat lak..lama dah x makan mende nih..Terus jer tanya akak yg menjual tuh..
"2 ringgit dek" sahut akak tuh bila aku tanya sekilo berapa.."Kak..nak 2 kilo" aku terus order..
Arwah wan (nenek) aku kalu tau aku sekarang sampai kena beli ubi kayu tentu dah kena leter..hehe..Memang nostalgia..masa kecek-kecek dulu aku duduk ngan arwah aki dan wan ..Cuti sekolah, pagi-pagi aku dah ikut dorang gi ke kebun sayur tepi sungai x jauh dari rumah. Tanam ubi kayu nih senang jer..Batang ubi di kerat lebih kurang 6 inci, pastu bhg pangkalnya dipacak ke tanah yg digembur mengereng..Tunggu 9 bulan ke setahun dah ready untuk dituai..
Masak apa cara sekali pun..aku memang belasah jer..Sepinggan ubi kayu goreng tengah panas aku bole settle sorang.. pergh..apatah lagi kalu direbus, dibuat bengkang, lepat dan ubi tumbuk...mak aihh..Tak lupa juga tapai dan bole dibuat gulai..
Budak muda sekarang entahlah...Taste mereka dah di "infest" oleh jenama-jenama asing..Aku masih terbayang lagi ketika arwah wan aku menggoreng ubikayu..Kekadang ubi kayu kuning..kekadang yg putih..aromanya..emmm

Related Posts with Thumbnails