CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, February 26, 2010

Fine..Tenkiu

Kena attend seminar...huhu

Huhuuuu...minggu depan kena gi seminar 2 hari di Kuantan...uhhh!!..all those technical things....Aku biasa nyer b4 gi seminar/kursus buat sikit homework..prepare so that lebih fokus dan aku suka tease penceramah ngan pelbagai soklan...Ada 10 topik to present tapi paling aku suka topik 'Komunikasi Berkesan'...Rasa nyer dah berpuluh kali aku disumbat ngan topik cam nih...tapi aku still enjoy doing it...mungkin komponen2 yg ada di dalam nyer bole digunapakai dlm kehidupan seharian...

Maklumlah..kita kena deal ngan sesama manusia...dan manusia nih pulak mcm2 ragam...kita nih masing2 dari pelbagai latar belakang, status dan budaya...

Berkomunikasi bermakna ada 2 pihak(atau lebih) sedang berinteraksi..samada sedang bercakap atau mengguna bahasa isyarat(kalu cakap sorang2 tuh, siap2lah ke wad psy)..Mod seseorang bole dikenalpasti dari nada suara, bahasa tubuh atau mimikan muka..Respon cuma akan terbit setelah otak menerima kod, diproses dan enkod maklumat sebelum bertindak...

Sebagai contoh:....Petikan dialog yg ringkas bersama mat tahir buah hati..

a) Hiii...

b) Hi sayang..

c) Hi sayaaaaanggg..

d) Hi sayangg..muahhh

Soklan...Mana satu korang rasa mod pakwe tuh paling menggatal manja/tangkap lentok sekali??...hehe soklan tadika...Kalu makwe tuh cuma jawab "Hi" jer...makna nyer letihlah aok nak memujuk..hehe..Korang besa memujuk ker??...uishh xperien nampak..

Nada suara atau intonasi pung penting semasa berkomunikasi..Aku pernah kena sekali...Cerita nyer ginih...Satu awek baru kenalkan diri...

Awek: Ayu....

Aku: Fine..tenkiu..

Nampak x apa masalah di situ....?. Apeketidaknyer..masa dia keluarkan suaranyer tuh yg bunyi mcm buluh kasap perindu, aku dengar cam "How r u"...aku jawablah "Fine tq"...patutlah aku nampak muka dia mcm kompius jer...hehe...Sebenarnyer nama dia Ayu(Rohayu)..Isunyer disini..pastikan suara anda jelas didengar sesuai ngan situasi pd masa tuh....Kalu tengah berasmara tuh lainlah..ops..


Related Posts with Thumbnails