CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, November 5, 2009

Spesis yg semakin pupus..huh

Nampak macam x berapa ada..
Baru2 nih aku menghadiri satu ceramah motivasi (ceramah politik x main..mengarut). Ada satu tag line si penceramah (lelaki) nih suka sebut...."spesis semakin pupus"....sape lagi..dinasour!?...nO..nO..NO....itu 65 juta tahun dulu...Pongo pygmaeus(orang utan)!!...dekat dah tu...x yah teka-teka....L.E.L.A.K.I.;...ya!..lelaki/jantan/male homosapiens..

Mungkin ramai yg setuju, mungkin lagi ramai yg x setuju..aku bukan nak ajak berdebat..Perasan x, tiap kali hadir kursus, yg ramai..muslimah..di IPT..cikgi-cikgi..malah dimana2 jabatan awam/swasta. Kalau dihitung dari mata kasar memang homosapien yg bergelar lelaki nih x berapa nak ada..atau..pompuan yg makin ramai? (tapi yg aku pelik..tukang masak..mak..errr pak andam..pereka fesyen..jurutari..penasihat hiasan dalaman..etc..etc..ramai jantan!!?)

Aku cuba tanya member lelaki & pompuan..semuanya bagi gambaran pompuan lebih dari lelaki..nisbah..1:4...1:5...malah 1:10 pun ada...bila tanya naper sampai 1:10!?..dia kata spesis lelaki nih mcm x brape ada..entah ke mana? (yg cakap tuh pompuan).
Haaa..dah agak dah..nisbah 1:4 dah emerge dlm memori tuh..rasanya dari dulu lagi selalu aku dengar dan terbaca yg kaum hawa lebih ramai dari adam. Maka ada satu andaian bila penawaran melebihi permintaan maka kaum lelaki harus berbuat sesuatu (ehh!!?..apasal kesitu pulak?). Yg aku tau bila pompuan lagi ramai dari lelaki..dah nak dekat kiamat la tuh..

Aku x puas hati...aku gagau sesawang untuk rectify teori tuh..
Aku x pegi jauh..aku niche ke negara kita jer.

Dlm Banci Penduduk & Perumahan 2000 (Bancian 10 tahun sekali)
Malaysia 22.2 juta penduduk...11.2 juta lelaki...11.0 juta perempuan...
dan..sehingga 17september2009, 25,715,819 penduduk..nisbah masih 1.01

Ok..ok..x puas hati lagi..ada study menyatakan dlm dunia nih, lelaki dah melebihi 33 juta berbanding pompuan!!!.arrrgggg..yekeee!!.lambat lagi la nak kiamat..(eeeeh mulut). Habih yg gempa bumi..tsunami tuh amende??..alamak.

Kita jengok ke
  • Turki...Lelaki lebih ramai dari pompuan..
  • Russia..Pompuan lebih ramai dari lelaki..
  • Timur Tengah..Lelaki lebih ramai dari pompuan.
  • Emiriah Arab Bersatu...Pompuan 1 berbanding lelaki 2.14 (haru pak arab).
  • China..lelaki bawah 20 tahun melebihi 32 juta berbanding pompuan.
  • India...933 pompuan bagi setiap 1000 lelaki (bancian 2001)
  • Singapura...998 lelaki berbanding 1000 pompuan (bancian 2000)


Maka dgn itu...sila betulkan persepsi anda

(aku la tuh)...

psst: untuk si penceramah tuh..plisss take note

Related Posts with Thumbnails